نرم‌افزار کامفار چیست؟

سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) براساس این واقعیت که مشاوره قبل از سرمایه‌گذاری با کیفیت بالا منجر به پروژه‌های بهتر می‌شود و در نتیجه به افزایش سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی کمک می‌کند، سهامداران دولتی و خصوصی را با ابزارها و روش‌هایی برای ارزیابی پروژه و تحلیل امکان‌سنجی- که شامل مدل کامپیوتری برای تجزیه و تحلیل امکان‌سنجی و گزارش Computer Model for Feasibility Analysis and Reporting (COMFAR) می‌باشد- مجهز کرده است. نرم‌افزار کامفار یکی از این ابزارها می‌باشد.

 

 

نرم‌افزار کامفار چیست؟

 

نرم‌افزار تخصصی کامفار یک برنامه کامپیوتری است که از طرح تحقیقات قبل از بهره‌برداری حمایت می‌کند و استفاده از آن سازمان‌دهی و محاسبه گزارشات مالی و اقتصادی را آسان می‌سازد. این نرم‌افزار برای امکان‌سنجی و گزارش‌گیری در طرح‌های اقتصادی به کار می‌رود و شاخص‌های مالی پروژه‌ها را ارزیابی، محاسبه و تحلیل می‌نماید. مدیران به کمک این نرم‌افزار می‌توانند تأثیر تغییرات هر یک از پارامترهای ورودی سیستم را بر فرآیند‌های مالی طرح بررسی کرده و در نهایت درخصوص پذیرش یا عدم پذیرش پروژه تصمیم‌گیری کنند. تجزیه و تحلیل‌های ارائه‌شده به‌وسیله این نرم‌‌افزار، نتایج مالی و اقتصادی پروژه‌های صنعتی و غیرصنعتی را تسهیل می‌کند.

 

تاریخچه کامفار

 

کامفار برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ به بازار عرضه گردیده است. هم اکنون بیش از نیم میلیون نسخه از آن در سراسر جهان و به ۱۵ زبان (از جمله انگلیسی، فارسی، فرانسوی، آلمانی، چینی، هلندی، ایتالیایی، عربی، روسی، پرتغالی، اسپانیایی و ) در حال بهرهبرداری میباشد. کامفار پیشنهاد محصول خود را به گونه‌ای گسترش می‌دهد که نسخه‌های تخصصی‌تری را که با آخرین استانداردهای حسابداری بین‌المللی و و استانداردهای بین‌المللی گزارش‌گری مالی مطابقت دارند، دربربگیرد.

 

 

آخرین نسخه نرم‌افزار EXPERTCOMFAR III  به کاربر امکان شبیه‌سازی وضعیت مالی و اقتصادی کوتاه‌مدت و بلندمدت پروژه‌های سرمایه‌گذاری را می‌دهد. این نرم‌افزار تجزیه و تحلیل پروژه‌های صنعتی و غیرصنعتی، اعم از سرمایه‌گذاری‌های جدید، بازسازی، توسعه، سرمایه‌گذاری مشترک یا پروژه‌های خصوصی‌سازی را تسهیل می‌کند.

 

ویژگی‌های کامفار چیست؟

 

COMFAR III Expert به کاربران امکان انعطاف‌پذیری بیشتری را در تعیین جزئیات تجزیه و تحلیل مورد نیازشان می‌دهد. ویژگی‌های اصلی عبارتند از:

  • افق برنامه‌ریزی متغیر: تا 60 سال
  • ساختار زمان متغیر: ساخت‌و‌ساز و راه‌اندازی
  • حداکثر 20 محصول را می‌توان مشخص کرد
  • داده‌ها می‌توانند با حداکثر 20 واحد پولی وارد شوند
  • گزینه تحلیل اقتصادی
  • گزینه هزینه‌یابی مستقیم
  • گزینه افزایش قیمت/تورم

ساختار استاندارد هزینه‌های سرمایه‌گذاری، عملیاتی و بازاریابی ممکن است برای اجازه ورود موارد فرعی گسترش یابد. منابع مالی شامل حقوق صاحبان سهام، وام‌های بلندمدت، تامین مالی کوتاه‌مدت و تعریف شرایط توزیع سود است.

با این امکانات می‌توان COMFAR III Expert را برای انواع مختلف پروژه‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری‌های تجاری در مقیاس کوچک و متوسط و تجزیه و تحلیل پروژه‌های مقیاس بزرگ یا واحدهای تولیدی پیچیده، به عنوان مثال کارخانه‌های شیمیایی و همچنین پروژه‌های خدمات محور اعمال کرد.

 

درباره نرم‌افزار کامفار

 

تمام برنامه‌های COMFAR III به زبان انتخاب شده توسط کاربر ارائه می‌شود. دریافت و نصب یک یا چند مجموعه زبان اضافی در هر زمان امکان‌پذیر است. این ویژگی به تحلیلگر اجازه می‌دهد تا COMFAR III را به یک زبان (به عنوان مثال انگلیسی) اجرا کند و همه جداول و نمودارها را به زبان دیگری (مثلاً فرانسوی) چاپ کند.

رابط کاربری گرافیکی COMFAR III  آن را بسیار کاربرپسند و در نتیجه حتی برای کسانی که دانش کامپیوتر خاصی ندارند ایده‌آل می‌کند. آخرین نسخه نرم‌افزار با MS Windows Vista/7/8/10 سازگار است.

 

کامفار در برابر استفاده غیرقانونی و دسترسی غیرمجاز محافظت می‌شود، همچنین استفاده از سیستم توسط یک کلید محافظت سخت‌افزاری گارانتی می‌شود. این کلید حفاظتی سخت‌افزاری را می‌توان به هر درگاه USB تجهیزات رایانه وصل کرد تا کامفار را راه‌اندازی کند.

 

 

 

مزیت‌های نرم‌افزار کامفار COMFAR III

 

نرم‌افزار کامفار برنامه انعطاف‌پذیری برای ارزیابی مالی و اقتصادی پروژه‌های صنعتی است. بخشی از مزیت‌های این نرم‌افزار به شرح ذیل می‌باشد:

  • به مدیران این امکان را می‌دهد که جریان نقدینگی را بررسی کنند و فرصت‌های موجود را به درستی ارزیابی کنند.
  • به مدیران این امکان را می‌دهد که برنامه‌ریزی استراتژیکی برای طرح‌های آینده داشته باشند.
  • به مدیران این امکان را می‌دهد که تأمین منابع مالی از منابع مختلف را بررسی کنند،
  • از طولانی‌شدن عمر پروژه‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری و ایجاد ظرفیت‌های بیش از حد نیاز اجتناب نمایند،
  • استفاده از منابع داخلی را با منابع خارجی مقایسه می‌کند.
  • برای منابع هزینه‌های دوران ساخت و تولید، برنامه مجزایی ارائه می‌دهد و نقطه سربه‌سر برای محصول یا محصولات را از نقطه نظر تعداد تولید و هزینه تولید در مقایسه با زمان، هزینه، سرمایه، منابع مالی و آنالیزهای هزینه-فایده و همچنین نقاط تصمیم‌گیرنده را محاسبه و تعیین می‌کند و به صورت جدول و نمودار ارائه می‌نماید.

 

در این یادداشت با نرم‌افزار کامفار آشنا شدیم و به مفهوم و کاربرد آن پرداختیم. همان‌طور که گفتیم، «کامفار به نرم‌افزاری گفته می‌شود که برای مطالعات اقتصادی مهندسی مانند امکان‌سنجی، تهیه طرح‌های توجیهی فنی و اقتصادی، شبیه سازی و تحلیل فرآیندهای مالی کاربرد دارد.»