فراخوان حمایت از رشد تولید محصولات دانش‌بنیان

فراخوان حمایت از رشد تولید محصولات دانش‌بنیان
     1000 شرکت، 1000 محصول، 1000 میلیارد ریال رشد فروش   صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در راستای سیاست‌های کلان کشور مبنی بر افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از اقتصاد کشور و همچنین در راستای تحقق شعار سال «مهار تورم؛ رشد تولید» بسته ویژه‌ای به منظور حمایت از رشد تولید شرکت‌های دانش‌بنیان در 8 محور تدارک دیده است که فراخوان‌های آن به تدریج انتشار خواهد یافت.  فراخوان حاضر که نخستین …
ادامه مطلب

بازطراحی نظام حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان

بازطراحی نظام حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان
معاونت علمی، فناوری و ریاست جمهوری دست به تدوین آیین‌نامه جدید ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان، دسته بندی مجدد این شرکت‌ها و تعریف نظام حمایتی جدید به دلیل وجود برخی تبعیض‌ها در مورد شرکت‌های دانش‌بنیان زده است. این آیین‌نامه تلاش دارد نواقص موجود را پوشش دهد. در آیین‌نامه جدید، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مبتنی بر میزان رشدشان است که باعث انگیزه ای برای شرکت‌ها می‌باشد  که خود را از یک مرحله به مرحله بالاتر برسانند و از مزیت‌های این امر بهره‌مند شوند. 
ادامه مطلب

فراخوان تسهیلات اشتغال تبصره 18 قانون بودجه 1402

فراخوان تسهیلات اشتغال تبصره 18 قانون بودجه 1402
صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در راستای کمک به توسعه اشتغال در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور و در اجرای جزء 4 بند «ب» تبصره 18 قانون بودجه 1402، نسبت به شناسایی، ارزیابی اولیه و معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق متقاضی به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه اقدام می‌نماید. در این بخش شرکت اینوواتوس به شرایط گرفتن تسهیلات، شرایط شرکت‎‌های متقاضی، فرآیند دریافت تسهیلات و سایر نکات کلیدی جهت اخذ این تسهیلات پرداخته است.
ادامه مطلب

استارت‌آپ ناب

استارت‌آپ ناب
روش استارتاپ ناب محصول و خدمتی که حداقل ویژگی‌های مناسب را برای مشتریان داراست، را از طریق تعامل فعالانه با مشتریان ارائه می‌دهد. این تعامل فعال با مشتریان می‌تواند سهم بسیار بزرگی را در رشد و پیشرفت استارتاپ به وجود آورد. چرا که باعث بهبود محصول و خدمات و کسب سود زیاد از بازار می‌شود.
ادامه مطلب

حمایت‌های وزارت صمت از صنایع

حمایت‌های وزارت صمت از صنایع
در ایران متولی اصلی حمایت از صنایع مختلف وزارت صنعت، معدن و تجارت است. این حمایت‌ها حوزه‌های مختلفی را نظیر ارائه تسهیلات، خدمات کلینیکی صنعت و تسهیل فضای کسب‌وکار در برمی‌گیرد. در این یادداشت به بررسی حمایت‌های کلینیک صنعت می‌پردازیم.
ادامه مطلب

استارت آپ یا شرکت نوپا چیست؟

استارت آپ یا شرکت نوپا چیست؟
یک شرکت استارت آپ (نوپا)، کسب‌وکاری تازه شکل گرفته است که معمولاً در مراحل اولیه توسعه خود می‌باشد. هدف یک استارت آپ ارائه خدمتی است که گپ بازار را با توسعه یک محصول، خدمات یا پلتفرم بادوام برطرف می‌کند. استارت آپ‌ها منجر به افزایش رضایت شغلی و امکان به جا گذاشتن میراث می‌شوند.
ادامه مطلب

نرم‌افزار کامفار چیست؟

نرم‌افزار کامفار چیست؟
نرم‌افزار تخصصی کامفار یک برنامه کامپیوتری است که برای امکان‌سنجی و گزارش‌گیری در طرح‌های اقتصادی به کار می‌رود و شاخص‌های مالی پروژه‌ها را ارزیابی، محاسبه و تحلیل می‌نماید و از طرح تحقیقات قبل از بهره‌برداری حمایت می‌کند و استفاده از آن سازمان‌دهی و محاسبه گزارشات مالی و اقتصادی را آسان می‌سازد. مدیران به کمک این نرم‌افزار می‌توانند تأثیر تغییرات هر یک از پارامترهای ورودی سیستم را بر فرآیند‌های مالی طرح بررسی کرده و در نهایت درخصوص پذیرش یا عدم پذیرش پروژه تصمیم‌گیری کنند.
ادامه مطلب

اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه چیست؟

اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه چیست؟
یکی از جذاب‌ترین بخش‌های قانون جدید جهش تولید دانش‌بنیان مربوط به ماده ۱۱ این قانون با عنوان حمایت‌های مالیاتی در جهت تقویت تولیدات دانش‌بنیان و فعالیت‌های تحقیق و توسعه است. در این نوشته به بررسی این موضوع می‌پردازیم.
ادامه مطلب

شرکت دانش‌بنیان چیست؟ بخش دوم

شرکت دانش‌بنیان چیست؟ بخش دوم
شرکت‌های موضوع آئین‌نامه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان شامل ۴ دسته تولیدی نوع ۱، تولیدی نوع ۲، نوپا نوع ۱ و نوپا نوع ۲ می‌باشند که بر اساس دارا بودن معیارهای کالاها و خدمات دانش‌بنیان مورد تائید و همچنین معیارهای خاص مورد نظر هر یک از انواع شرکت‌های ذکر شده مشمول حمایت‌های قانون می‌شوند. اخیرا در نتایج پرونده‌هایی که از سمت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اعلام می‌شود، یک دسته تولیدی نوع ۳ (مستعد دانش بنیان) نیز دیده می‌شود.
ادامه مطلب

شرکت دانش‌بنیان چیست؟ بخش اول

شرکت دانش‌بنیان چیست؟ بخش اول
در دنیای پرتحول امروز، زیربنای اقتصاد‌های صنعتی، از محوریت منابع به سمت محوریت سرمایه‌های فکری جابه‌جا شده و به همین دلیل عامل دانش به‌صورت روزافزون پراهمیت‌تر می‌شود. در چنین شرایطی شکل جدیدی از سازمان‌ها مورد نیاز است: سازمان‌هایی که به عنوان سامانه‌های مبتنی بر دانش شناخته شده و اصطلاحا شرکت‌های دانش‌بنیان نامیده می‌شوند و عاملی حیاتی برای توسعه اقتصادی در یک کشور هستند. در واقع این شرکت‌ها موتور رشد و توسعه محسوب می‌شوند. پس شکوفایی و رونق شرکت‌های دانش‌بنیان باعث نیل کشورها به سمت اقتصاد پایدار، دانش محور و پیشرو خواهد بود.
ادامه مطلب