استارت‌آپ ناب

استارت‌آپ ناب چیست؟

 

استارت‌آپ ناب فرآیند توسعه یک محصول یا شرکت بر اساس نیازهای بازار است. با استفاده از این روش توسعه‌دهندگان محصول می‌توانند میزان علاقه مصرف‌کننده به محصول را ارزیابی کنند و تعیین کنند که چگونه محصولی نیاز به پالایش دارد. این روش‌ به شدت بر روی اطلاعات مرتبط با مشتری، ارزش مشتری و محبوبیت محصول تمرکز می‌کنند.

 

 

 

درباره استارت‌آپ ناب

 

استارت‌آپ ناب یک رویکرد علمی برای ایجاد و مدیریت استارت‌آپ‌ها ارائه می‌کند و محصول مورد نظر را سریع‌تر به دست مشتریان می‌رساند. روش استارت‌آپ ناب به شما می‌آموزد که چگونه یک استارت‌آپ را هدایت کنید و چگونه یک کسب‌وکار را با حداکثر سرعت رشد دهید. این یک رویکرد اصولی برای توسعه محصول جدید است.

بسیاری از استارت‌آپ‌ها با ایده‌ای برای محصولی که مردم می‌خواهند، شروع می‌کنند. سپس ماه‌ها و گاهی سال‌ها حتی بدون نشان دادن محصول به مشتری احتمالی را صرف تکمیل آن محصول می‌کنند.

روش استارتاپ ناب محصول و خدمتی که حداقل ویژگی‌های مناسب را برای مشتریان داراست، را از طریق تعامل فعالانه با مشتریان ارائه می‌دهد. این تعامل فعال با مشتریان می‌تواند سهم بسیار بزرگی را در رشد و پیشرفت استارتاپ به وجود آورد. چرا که باعث بهبود محصول و خدمات و کسب سود زیاد از بازار می‌شود.

 

پیدایش استارت‌آپ

 

اریک ریس -کارآفرین، بلاگر و نویسنده معروف آمریکایی کتاب استارت‌آپ ناب - ایده استارت‌آپ ناب (Lean Startup) را برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ مطرح کرد. او در کتاب پرفروش خود، استارت‌آپ ناب، که به 30 زبان ترجمه شده است، این روش را به طور کامل توضیح می‌دهد.

 

کتاب استارتاپ ناب نوشته اریک ریس

 

 

متدولوژی «استارت‌آپ ناب» چیست؟

 

 روش استارت‌آپ ناب برای توسعه محصولات و کسب‌وکارها در مدت زمان کوتاهی استفاده می‌شود، که به خالق محصول یا کسب‌وکار در تشخیص قابل اجرا بودن مدل کسب‌وکارشان کمک می‌کند. هنگام اجرای روش استارت‌آپ ناب، کسب‌وکاری که از این روش استفاده می‌کند، روی توسعه یک محصول تمرکز می‌کند و در عین حال بازخورد مشتری را نیز به دست می‌آورد، که معمولاً شامل عرضه Minimum Viable Product) MVP) -یا همان نمونه محصول با دوام اولیه و فرآیند ساخت یک محصول جدید با قابلیت‌های اصلی و ویژگی‌های مهم و حداقلی است تا بررسی شود که در همان ابتدا مخاطب هدف چگونه پاسخ می‌دهد- به بازار یا زیر مجموعه کوچکی از مشتریان شما است.

 

هدف استارت‌آپ ناب

 

هدف استفاده از این روش، رهایی از اقدامات بیهوده در مراحل اولیه یک شرکت است که امکان موفقیت بلندمدت بیشتری را برای شرکت فراهم می‌کند. با استفاده از روش استارت‌آپ ناب، این امکان برای استارت‌آپ‌های در مراحل اولیه وجود دارد که بدون نیاز به بودجه بالا، طرح‌های تجاری جامع یا محصولی که هیچ نقصی ندارد، به موفقیت دست یابند.

برای موفقیت فرآیند استارت‌آپ ناب، آن استارت‌آپ باید بر دریافت بازخورد مشتری در مورد محصول اولیه تمرکز کند. این بازخورد به شما کمک می‌کند تا تغییرات و بازیابی در محصول ایجاد کنید که در طول زمان مطابق با خواسته‌های مشتریان بهبود یابد. بازخورد مشتریانی که دریافت می‌کنید به شما نشان می‌دهد که آیا منابع استفاده شده مطابق با خواسته مشتریان‌تان است. هدف روش استارتاپ ناب، استفاده از کمترین مقدار منابع ممکن می‌باشد.

 

اگر در حال حاضر به فکر ایجاد یک کسب و کار و به دنبال روش‌هایی برای انجام این کار هستید، توصیه می‌شود تفاوت روش استارتاپ ناب و روش سنتی را بررسی کنید. شناخت این روش‌ها به شما در انتخاب روش بهتر کسب وکار به شما کمک می‌کند.

 

 

استارت‌آپ ناب در مقابل استارت‌آپ سنتی

 

ایده‌هایی که در روش استارت‌آپ ناب استفاده می‌شوند، برخلاف استانداردهایی هستند که مدت‌هاست در روش استارت‌آپ سنتی استفاده می‌شوند. استارت‌آپ سنتی از استارت‌آپ‌ها می‌خواهد که یک طرح کسب‌وکار 2 تا 5 ساله که شامل تمامی اهداف و ایده‌ها برای رسیدن به موفقیت می‌باشد را ایجاد کنند. هنگامی که از روش سنتی استفاده می‌کنید، از طرح ایجاد شده برای جمع‌آوری سرمایه استفاده می‌کنید که می‌تواند به شما در دستیابی به اهداف تجاری خود کمک کند.

یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی بین روش سنتی و روش ناب این است که در روش سنتی توسعه محصولات به کندی است تا جایی که محصول برای همه به جز کارکنانی که روی آن کار می‌کنند و سرمایه‌گذاران شرکت ناشناخته است. در حالی که این روش برای شرکت‌هایی که قبلاً به موفقیت زیادی دست یافته‌اند مفید است، اما می‌تواند برای استارت‌آپ‌های در مراحل اولیه کمتر مفید باشد.

کارآفرینانی که از روش ناب استفاده می‌کنند معمولاً با جستجوی مدل کسب‌وکار مناسب و در نهایت آزمایش، ایده‌ای که دارند را شروع می‌کنند. سپس بازخوردی که از مشتریان دریافت می‌کنند را برای بازیابی محصول و بهبود آن به‌کار می‌گیرند.

شباهت زیادی بین روش ناب و روش‌ سنتی وجود ندارد. در حالی که هر دوی این روش‌ها می‌توانند موفق باشند، اما اصول اصلی متفاوتی دارند.

 

 

 

ویژگی‌های اصلی یک استارت‌آپ ناب چیست؟

 

  • به شما امکان می‌دهد محصولی را براساس خواسته‌های بازار توسعه دهید.
  • از یادگیری معتبر برای تعیین علاقه مشتری استفاده می‌کند.
  • بر معیارهایی مانند محبوبیت محصول و ارزش مادام العمر مشتری تمرکز می‌کند.
  • برای ارزیابی واکنشی که مشتریان نسبت به محصول دارند، کار خود را با MVP شروع می‌کند.
  • آزمایش کردن به جای پایبندی به یک برنامه سخت ترجیح داده می‌شود.

 

ویژگی‌های اصلی یک استارت‌آپ سنتی چیست؟

 

  • با ایجاد یک طرح تجاری گسترده شروع می‌شود که به عنوان یک ساختار سفت و سخت برای چند سال آینده استفاده می‌شود.
  • شامل پروژه‌های مالی می‌باشد.
  • شامل ایجاد محصولات به صورت مخفیانه است که در آن فقط کارمندان و سرمایه‌گذاران ایده‌ای در مورد محصول دارند.
  • طرح کسب‌وکار برای به دست آوردن بودجه از سرمایه‌گذاران فرشته یا شرکت‌های VC –یا سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز نوعی از تامین مالی سهام خصوصی است که توسط شرکت‌ها و استارت‌آپ‌هایی که در مراحل اولیه هستند و در دور اولیه تامین مالی هستند ایجاد می‌شود- استفاده می‌شود.

 

 

استارت‌آپ ناب بودن به چه معناست؟

 

اگر می‌خواهید استارت‌آپ شما از روش ناب استفاده کند، باید کسب و کار خود را حول نیاز مشتری متمرکز کنید. اگر ایده‌ای برای محصول یا خدمات دارید، با ایجاد یک طرح تجاری برای شرکت خود شروع نکنید. درابتدا، باید شروع به ایجاد MVP کنید. به خاطر داشته باشید که مشتریان فرآیند توسعه را از نزدیک مشاهده خواهند کرد و این شیوه به شما در افزایش وفاداری مشتری کمک می‌کند. ایجاد MVP باید ابتدایی‌ترین ویژگی‌هایی را داشته باشد که به مشتریان اجازه دهد به طور فعال با محصول تعامل داشته باشند.

 

هنگامی که MVP ایجاد کردید، مرحله بعدی فرآیند شامل ارائه آن به زیرمجموعه کوچکی از مخاطبان هدف شما است. اگر این افراد محصولی را که شما عرضه می‌کنید دوست نداشته باشند، دستیابی به یک پایگاه مشتری پایدار برای شما بسیار دشوار خواهد بود. همانطور که مشتریان از MVP شما استفاده می‌کنند، باید بر روی دریافت بازخورد آنها تمرکز کنید که بتوانید از آن برای ایجاد تغییرات در محصول و در نهایت تکمیل کردن ویژگی‌های آن استفاده کنید.

 

 در آخر

 

روش استارت‌آپ ناب روشی برای مدیریت و ایجاد یک کسب‌وکار یا استارت‌آپ از طریق تجربه، آزمایش و تکرار در حین توسعه محصولات بر اساس یافته‌های آزمایش‌ها و بازخورد شما و مشتریان است.

وقتی به یک استارت‌آپ ناب تبدیل می‌شوید، انتظار می‌رود که به طور منظم آزمایش کنید. در حالی که نتایج ممکن است همیشه مورد علاقه مشتریان شما نباشد، تغییرات برای توسعه محصول باید آهسته و پیوسته و آسان در نظر گرفته شود. با گذشت زمان، شما باید بتوانید محصولی بسازید که آماده عرضه در بازار باشد. این یک روش بسیار سریع برای توسعه محصول است که باید به شما در صرفه‌جویی هزینه کمک کند.