سلسله مباحث "تحقیق و توسعه"

سلسله مباحث "تحقیق و توسعه"
"تحقیق و توسعه"، کشف دانش جدید درباره محصولات و خدمات، فرآیندها، موقعیت‌ها و بکارگیری دانش برای خلق محصولات و خدمات جدید، فرآیندها و موقعیت‌های جدید و توسعه آن‌ها می‌باشد که در نهایت منجر به مزیت رقابتی کسب‌وکار گردد. "نوآوری" مرز بین فنا و بقا برای جوامع و کسب‌وکارها و حتی گروه‌ها و افراد است، که فرآیندی پیچیده دارد. نوآوری دارای عناصری است که هرگز تحقق نخواهد یافت مگر این عناصر بصورت مستمر و موثری فعال گردند.
ادامه مطلب

اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه چیست؟

اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه چیست؟
یکی از جذاب‌ترین بخش‌های قانون جدید جهش تولید دانش‌بنیان مربوط به ماده ۱۱ این قانون با عنوان حمایت‌های مالیاتی در جهت تقویت تولیدات دانش‌بنیان و فعالیت‌های تحقیق و توسعه است. در این نوشته به بررسی این موضوع می‌پردازیم.
ادامه مطلب

شرکت دانش‌بنیان چیست؟ بخش دوم

شرکت دانش‌بنیان چیست؟ بخش دوم
شرکت‌های موضوع آئین‌نامه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان شامل ۴ دسته تولیدی نوع ۱، تولیدی نوع ۲، نوپا نوع ۱ و نوپا نوع ۲ می‌باشند که بر اساس دارا بودن معیارهای کالاها و خدمات دانش‌بنیان مورد تائید و همچنین معیارهای خاص مورد نظر هر یک از انواع شرکت‌های ذکر شده مشمول حمایت‌های قانون می‌شوند. اخیرا در نتایج پرونده‌هایی که از سمت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اعلام می‌شود، یک دسته تولیدی نوع ۳ (مستعد دانش بنیان) نیز دیده می‌شود.
ادامه مطلب

شرکت دانش‌بنیان چیست؟ بخش اول

شرکت دانش‌بنیان چیست؟ بخش اول
در دنیای پرتحول امروز، زیربنای اقتصاد‌های صنعتی، از محوریت منابع به سمت محوریت سرمایه‌های فکری جابه‌جا شده و به همین دلیل عامل دانش به‌صورت روزافزون پراهمیت‌تر می‌شود. در چنین شرایطی شکل جدیدی از سازمان‌ها مورد نیاز است: سازمان‌هایی که به عنوان سامانه‌های مبتنی بر دانش شناخته شده و اصطلاحا شرکت‌های دانش‌بنیان نامیده می‌شوند و عاملی حیاتی برای توسعه اقتصادی در یک کشور هستند. در واقع این شرکت‌ها موتور رشد و توسعه محسوب می‌شوند. پس شکوفایی و رونق شرکت‌های دانش‌بنیان باعث نیل کشورها به سمت اقتصاد پایدار، دانش محور و پیشرو خواهد بود.
ادامه مطلب

گزارش رویداد جیره‌های غذایی در شرایط بحران - بخش دوم

گزارش رویداد جیره‌های غذایی در شرایط بحران - بخش دوم
رویداد جیره‌های غذایی در شرایط بحران که با هدف جذب ایده‌های نوآورانه از سراسر کشور در حوزه‌های جیره‌های غذایی در شرایط بحران توسط موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و گروه مشاورین اینوواتوس طراحی و اجرا شده بود با حضور صاحبان ایده‌ی برتر، ذی‌نفعان این حوزه و دیگر علاقه‌مندان در تاریخ ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ برگزار شد.
ادامه مطلب

گزارش رویداد جیره‌های غذایی در شرایط بحران- بخش اول

گزارش رویداد جیره‌های غذایی در شرایط بحران- بخش اول
بدون شک توجه به تغذیه و امور مربوط به آن در هر کشوری از دغدغه‌های اصلی دولت‌ها و نهادهای مسئول در این حوزه است. مسائلی مانند امنیت غذایی شهروندان از جمله مواردی است که همواره توسط نهادهای مختلف مورد مطالعه و رصد قرار گرفته و برای آن برنامه‌ریزی می‌شود. در این راستا، طراحی جیره‌های غذایی با توجه به شرایط مختلف و جامعه‌‌های هدف متفاوت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. توجه به جیره‌های غذایی ویژه‌ی سالمندان، جیره‌های غذایی ویژه‌‌ی کودکان، جیره‌های غذایی ویژه‌ی بیماران خاص و بالاخره جیره‌های غذایی در شرایط بحران از جمله‌ی مواردی است که در این حوزه باید مورد بررسی و مطالعه قرار بگیرد.
ادامه مطلب

ارزش‌گذاری دانش فنی

ارزش‌گذاری دانش فنی
ارزش­گذاری به فرآیند تعیین ارزش فعلی یک دارایی، شرکت یا کسب و کار گفته می‌شود. ارزش­گذاری یکی از مهم‌ترین ارکان علم مالی است، به همین دلیل روش‌های زیادی برای ارزش‌گذاری دارایی‌ها و شرکت‌ها در طول زمان به وجود آمده است. برای ارزش‌گذاری دارایی‌ها باید پتانسیل کسب درآمد، هزینه‌ی صرف­ شده، ارزش بازار و موارد مشابه دیگر مربوط به آن دارایی را بررسی کرد. ارزش­‌گذاری شرکت‌ها نیز معمولاً بر اساس معیارهایی مانند پتانسیل رشد و گسترش، مدت زمان فعالیت، توانمندی تیم مدیریت، میزان درآمد فعلی و آتی و … انجام می‌شود.
ادامه مطلب