گزارش رویداد جیره‌های غذایی در شرایط بحران- بخش اول

 مقدمه 


بدون شک توجه به تغذیه و امور مربوط به آن در هر کشوری از دغدغه‌های اصلی دولت‌ها و نهادهای مسئول در این حوزه است. مسائلی مانند امنیت غذایی شهروندان از جمله مواردی است که همواره توسط نهادهای مختلف مورد مطالعه و رصد قرار گرفته و برای آن برنامه‌ریزی می‌شود. در این راستا، طراحی جیره‌های غذایی با توجه به شرایط مختلف و جامعه‌‌های هدف متفاوت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. توجه به جیره‌های غذایی ویژه‌ی سالمندان، جیره‌های غذایی ویژه‌‌ی کودکان، جیره‌های غذایی ویژه‌ی بیماران خاص و بالاخره جیره‌های غذایی در شرایط بحران از جمله‌ی مواردی است که در این حوزه باید مورد بررسی و مطالعه قرار بگیرد. در این میان، توجه به جیره‌های غذایی در شرایط بحران از اهمیتی دوچندان برخوردار است. با توجه به وضعیت اقلیمی کشور ما و بروز حادثه‌هایی مانند زلزله و سیل و هم‌چنین با نگاهی به نیازهای کشور در زمینه‌ی جیره‌های غذایی در دوران هشت ساله‌ی دفاع مقدس، اهمیت و لزوم نوآوری در طراحی، بسته‌بندی و پیاده‌سازی جیره‌های غذایی به چشم می‌خورد.

 

با توجه به وضعیت اقلیمی کشور ما و بروز حادثه‌هایی مانند زلزله و سیل و هم‌چنین با نگاهی به نیازهای کشور در زمینه‌ی جیره‌های غذایی در دوران هشت ساله‌ی دفاع مقدس، اهمیت و لزوم نوآوری در طراحی، بسته‌بندی و پیاده‌سازی جیره‌های غذایی به چشم می‌خورد.


موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی نیز در راستای رسالت خود و با درک اهمیت موضوع در برنامه پنج ساله دوم خود، بحث جیره‌های غذایی برای گروه‌های سنی مختلف، بیماران خاص، سالمندان و شرایط بحران را از اولویت‌های اصلی در نظر گرفته است و در همین راستا تصمیم به برگزاری رویدادهایی استارتاپی در حوزه جیره‌های غذایی در شرایط مختلف دارد. هدف از این رویدادها جلب توجه متخصصان، دانشمندان و دانشجویان حوزه غذا به مبحث جیره‌های غذایی و همچنین نشر دانش در این زمینه و یافتن راه‌حل‌های نوآورانه جهت حل مشکلات این بخش است. در گام اول از این دست رویدادهای استارتاپی، موضوع جیره‌های غذایی در شرایط بحران انتخاب گردید که این طرح توسط موسسه پژوهشی و با همکاری گروه مشاورین اینوواتوس اجرایی شد. هدف از این رویداد «‌کمک به تامین امنیت غذایی در شرایط بحران از طریق طراحی و تولید جیره‌های غذایی» می‌باشد.

 

 

 

نشست تخصصی جیره‌های غذایی در شرایط بحران



در تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۳۹۸، نشست جیره‌های غذایی در شرایط بحران در محل تالار همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد. این نشست که با هدف انتشار دانش و بررسی وضعیت کنونی جیره‌های غذایی درکشور برنامه‌ریزی شده بود با حضور جمع کثیری از مخاطبان که شامل متخصصان، دانشجویان و علاقه‌مندان از ساعت ۹ الی ۱۳ برگزار گردید.

 

برخی از برنامه‌های نشست 

  • سخنرانی و بیان خاطرات از تجربه بحران غذا در شرایط نظامی و جنگی

  • سخنرانی با موضوع نوآوری شرط حیات و بقا

  • بیان تجربه و درس‌آموخته‌ها از سیل شمال کشور و زلزله کرمانشاه و بررسی وضعیت نیازهای حوزه جیره‌های غذایی

  • شاخص‌ها و فاکتورهای بااهمیت در طراحی و بسته‌بندی جیره‌های غذایی

  • رونمایی از رویداد تخصصی جیره‌های غذایی

  • پنل پرسش و پاسخ

 

حاضران در نشست جیره‌های غذایی در شرایط بحران 

 

بازدید نمایندگان هلال احمر از دستاوردهای حوزه جیره‌های غذایی

 

رویداد جیره‌های غذایی در شرایط بحران


پس از برگزاری نشست جیره‌های غذایی در شرایط بحران، فرآیند ثبت ایده در وب‌سایت رسمی این رویداد آغاز شد. در این راستا و به جهت جلب نظر همه‌جانبه‌ی ایده‌پردازان و متخصصان به این حوزه، اطلاع‌رسانی‌های گسترده‌ای در سطح ملی صورت گرفت. از جمله‌ی این موارد می‌توان به ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی، ارسال نامه به مراکز رشد و مراکز تحقیقاتی سراسر کشور، ارسال نامه به پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور و دعوت از واحدهای صنعتی اشاره کرد. هم‌چنین مقرر شد صاحبان ایده تا روز ۲۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ ایده‌های خود را ثبت نموده و پس از داوری اولیه، ۱۲ تن از آن‌ها بتوانند در روز رویداد از ایده و طرح خود دفاع کنند.

داوری اولیه
 

در مجموع و تا روز پایانی ثبت ایده‌ در تاریخ ۲۳ بهمن‌ماه، ۶۳ ایده در وب‌سایت رسمی رویداد به ثبت رسید. داوری اولیه توسط اعضای کارگروه جیره‌های غذایی در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی صورت پذیرفت. در پایان ۱۲ ایده از میان ایده‌های ثبت‌شده انتخاب شدند و از آن‌ها برای شرکت در روز رویداد دعوت به‌عمل آمد.

بررسی آماری مخاطبین رویداد جیره‌های غذایی

 

 

 

 

 

پس از اعلام نتایج اولیه، برای منتخبان آموزش ویدئویی «اصول مذاکره با سرمایه‌گذار در رویداد جیره‌های غذایی» با تدریس جناب آقای مهندس عربشاهی، مدرس و پژوهشگر حوزه‌ی نوآوری به صورت اختصاصی تهیه و در اختیار آن‌ها قرار گرفت. نحوه‌ی پرزنت ایده در حضور سرمایه‌گذار، چگونگی مذاکره با سرما‌یه‌گذار و تفاوت‌های مذاکره بین سرمایه‌گذار خصوصی و دولتی از جمله مواردی بود که مورد تدریس قرار گرفت.

 

​           مهندس غلامعباس عربشاهی – مدرس و پژوهشگر حوزه نوآوری

 

در این بخش به گزارش نشست جیره‌های غذایی در شرایط بحران و بررسی آماری ایده‌ها پرداختیم در قسمت بعد به جزئیات برگزاری «رویداد جیره‌های غذایی در شرایط بحران» خواهیم پرداخت.